Teresa Aninat
Teresa Aninat (born in Boston, USA, 1973) holds a B.A. in Arts from Catholic University of Chile (2000) and A M.A. in Visual Arts from University of Chile (2005).
Teresa has developed a body of work of artistic investigation based on themes of personal and collective origin and identity, expressed in an incessant personal exploration through various different contexts: natural, institutional, and collective. With certain thematic axes the artist explores reality in search of a utopian answer about the individual and collective being. Her methodology embraces a process of performance exploration and recording as well as the activation of anonymous members of the public, associations of civil society and institutions symbolic of the national life of the Republic of Chile, in a process of production and dissemination of the works. Her work is based on performance-explorations that she has undertaken in the Andes mountains, in Patagonia, in the extreme south (Cape Horn), and by the Pacific Ocean. It has involved anonymous members of the public in its urban phases, as well as associations of citizens grouped together by collective interests (the Philatelic Society or the Society of Radio Amateurs of Chile, for example), as well as institutions symbolic of a way of life that resists transforming entirely to embrace a postmodern logic, such as the Chilean Post Office, the Museo Histórico Nacional, or the Chilean Navy.
Teresa Aninat nace en Boston Estados Unidos en 1973, vive y desarrolla su producción artística en Santiago de Chile. Es Licenciada en Artes Visuales de la Pontificia Universidad Católica de Chile (2000) y Magíster en Artes Visuales de la Universidad de Chile (2004).
Teresa ha desarrollado un trabajo de investigación artística en torno a las temáticas de arraigo eidentidad personal y colectiva, plasmados a través de una incesante exploración personal a través de distintos tipos de territorios: naturales, institucionales, colectivos. La artista explora, a través de ciertos ejes temáticos, la realidad en busca de una respuesta utópica sobre el ser propio y colectivo, a través de un proceso performático de exploración y registro y también de la activación de ciudadanos anónimos, asociaciones de la sociedad civil e instituciones simbólicas de la vida nacional republicana, en los proceso de producción y puesta en circulación de obras. Es así como su obra se ha construido en base a exploraciones performáticas por la Cordillera de los Andes, la Patagonia, el Extremo Austral (Cabo de Hornos) y el Océano Pacífico, y ha involucrado tanto a personas anónimas en su tránsito urbano, como a asociaciones ciudadanas de colectivos identitarios definidos por intereses comunes (Sociedad Filatélica, Radioaficionados de Chile) y a instituciones simbólicas de un modo de vida que se resiste a transitar hacia una lógica posmoderna, como Correos de Chile, Museo Histórico Nacional y Armada de Chile.