Iván Navarro
Iván Navarro (Santiago, Chile, 1972) belongs to a generation of artists raised under the Pinochet dictatorship, an experience that shaped their artistic vision and gave rise to a new cultural expression.
His work springs from a singular investigation of the potentials of energy: by elaborating luminous constructions, and employing the principles of energy conversion, the artist creates functional sculptures and objects of great visual impact and structural complexity.
Among his best known works are the Electric Chairs made of fluorescent tubes, generating objects of impressive design whose fragility and high voltage undermine the seductive qualities of ergonomic perfection.
Navarro’s art reflects on Minimalism and transcends its pure formalism by addressing social and political issues, with an underlying critique of power and authority.
Iván Navarro (Santiago de Chile, 1972) pertenece a una generación de artistas que crecieron durante la dictadura de Pinochet, una experiencia que formó la visión artística de ellos y permitió el crecimiento de una nueva expresión cultural.
Su trabajo proviene de una singular investigación de las potencialidades de la energía: por elaborar construcciones lumínicas y por emplear principios de conversión de energía. El artista crea esculturas funcionales, objetos de gran impacto visual y de complejidad estructural.
Entre sus más conocidas obras están las Sillas Eléctricas, hechas de tubos fluorescentes, objetos de impresionante diseño que por su fragilidad y alto voltage subvierten sus cualidades seductivas de perfección ergonómica.
El arte de Navarro reflexiona sobre Minimalismo y trasciende su pureza formal abordando temas políticos y sociales, con una crítica subyacente al poder y la autoridad.