AUGUSTO BALLARDO
From a historical and geographical displacement, geometry has jealously confined its edges and concepts, dealing with natural premises and canonical propositions extracted from the same mathematical context. Its different methods try to find the codification of its own language, the power of a vertical communication in our knowledge and approaches to nature.
Exploration in which I have immersed myself over the years, finding a first chromatic structural premise in our pre-Columbian roots. Sliding an analogical tension in the different graphic interpretations of the pre-Inca cultures, until unfolding them in the current geometric manifestations of our contemporaneity.
Therefore, in the chronological course of my proposals, there is a strong hypothesis of the discovery in time, of the expedition and the archaeological discovery of textiles, ceramics and ornaments that are prolonged in the aeronautical fragments of our history, found and subscribed in the exhibition space, generating a polyphonic discourse between the work and the spectator.
Thus, each investigation proposes a perception in form and colour, through the link found in the cultural migrations of the deity closest to the Sun God, the birds and the synthesis of their synchrony in flight, not only manifested in the sophisticated pre-Columbian feathered textiles, but also in the ‘small journey - a journey full of short and memorable flights, where the brief satisfaction of completing a meaning begins with the material scrutiny of each one of the pieces, ‘proposes to the spectator a small journey - a journey full of short and memorable flights, where the brief sensation of satisfaction in completing a meaning begins with the material scrutiny of each of the pieces’ *, oriented in the aerial view of the plexiglass steel fuselages that today inhabit our skies.
* FALCONI, José Luis. Fragment and archaeology of the air (First note on the steel plumage of Augusto Ballardo). Boston, 2016
Desde un desplazamiento histórico y geográfico, la geometría a confinado celosamente sus aristas y conceptos, abordando premisas naturales y proposiciones canónicas extraídas de un mismo contexto matemático. Y es que sus diferentes métodos tratan de hallar la codificación de un propio lenguaje, el poder de una comunicación vertical en nuestros conocimientos y planteamientos hacia la naturaleza.
Exploración en la cual me he sumergido a lo largo de los años, encontrando una primera premisa estructural cromática en nuestras raíces precolombinas. Deslizando una tensión analógica en las distintas interpretaciones gráficas de las culturas pre incas, hasta desplegarlas en las actuales manifestaciones geométricas de nuestra contemporaneidad.
Por ello, en el transcurrir cronológico de mis propuestas se evidencia una fuerte hipótesis del hallazgo en el tiempo, de la expedición y del descubrimiento arqueológico de textiles, ceramios y ornamentos que se prolongan en los fragmentos aeronáuticas de nuestra historia, hallados, y subscritos en el espacio expositivo generando un discurso polifónico entre la obra y el espectador.
Así cada investigación plantea una percepción en forma y color, mediante el vínculo encontrado en las migraciones culturales de la deidad más cercana al dios Sol, las aves y la síntesis de su sincronía en vuelo, no solo se manifiestan en los sofisticados textiles plumarios precolombinos, sino también, “propone al espectador un pequeño viaje -un viaje lleno de vuelos cortos y memorables, en donde la breve sensación de satisfacción por completar un significado se inicia con el escrutinio material de cada una de las piezas-” *, orientadas en la vista aérea de los fuselajes de acero plexiglass que hoy en día habitan nuestros cielos.
* FALCONI, José Luis. Fragmento y arqueología del aire (Primera nota sobre el plumaje de acero de Augusto Ballardo). Boston, 2016