Analivia Cordeiro
My artistic research is based on human movement seen from various angles. Movement as a form of human expression, which implies freedom and spontaneity. Human movement as a way of social communication, which is based on rules and codes. Human movement as syntactic language, which motivates technological creation. Apparently the style of my work is very varied from the point of view of the plastic arts because all these ways of seeing the movement imply in different apparatuses of communication and apparatuses of visual language. Analyzing all these works it is observed that the common point between all of them is the movement of the human body.
Regarding my historical research on computer-dance I say that for more than 45 years I have researched the area carried out in the field of expression of human movement and media arts that has at its core the manifestation of the human body, as a complex organism. Moving my body, I understood the meaning of the binomial organic/artificial. The organic factor is spontaneity, improvisation, loose emotion, the unpredictable. The artificial factor is planning, interoperability between different media, the scientific study of the body, the predictable. Those two factors “guided or determined” are the core of my artistic researches from 1973 until now.
Mi investigación artística se basa en el movimiento humano visto desde varios ángulos. El movimiento como forma de expresión humana, que implica libertad y espontaneidad. El movimiento humano como una forma de comunicación social, que se basa en reglas y códigos. El movimiento humano como lenguaje sintáctico, que motiva la creación tecnológica. Aparentemente, el estilo de mi trabajo es muy variado desde el punto de vista de las artes plásticas porque todas estas formas de ver el movimiento implican diferentes aparatos de comunicación y de lenguaje visual. Analizando todos estos trabajos se observa que el punto común entre todos ellos es el movimiento del cuerpo humano.
Con respecto a mi investigación histórica sobre la danza informática, durante más de 45 años he investigado el área llevada a cabo en el campo de la expresión del movimiento humano y las artes mediáticas que tiene en su núcleo la manifestación del cuerpo humano, como un organismo complejo. Moviendo mi cuerpo, entendí el significado del binomio orgánico / artificial. El factor orgánico es la espontaneidad, la improvisación, la emoción suelta, lo impredecible. El factor artificial es la planificación, la interoperabilidad entre los diferentes medios, el estudio científico del cuerpo, lo predecible. Esos dos factores "guiados o determinados" son el núcleo de mis investigaciones artísticas desde 1973 hasta ahora.